تبلیغات
آمادگی جسمانی - وزنه ی آزاد یا دستگاه؟
 
آمادگی جسمانی
یکشنبه 13 اسفند 1391 :: نویسنده : محمدرضا محمودی

 

این سوالی است که خیلی از اشخاصی که مایل به اصولی دنبال کردن تمرین هستند ار مربیان خود در باشگاه می پرسند . با این وجود دستگاهای پیشرفته ای که ساخته شده که تقریبا اجرای هر حرکتی را امکان پذیر می سازد ایا واقعا جایی برای استفاده از هالتر و دمبل باقی میماند؟؟؟؟؟؟ ? سوال بسیار خوبی است که جواب غیر قابل انتظاری به دنبال دارد ! این موضوع کاملا بسته به این موضوع دارد که شما بدنسازی را برای چه هدفی دنبال میکنید؟و از تمرینات بدنسازی چه انتظاری دارید ؟اگر شما تمرینات یدنسازی رو برای افزایش حجم عضلات انتخاب کرده اید موضوع کاملا با کس دیگری که بدنسازی را برای تنیس کار میکند فرق میکند .

اگر افزایش حجم با دستگاه امکان پذیر هم نباشد بسیار دشوار است و از طرفی دستگاه ها فقط به صورت محدود میتوانند باعث افزایش حجم عضلانی و قدرت شوند! محال است که یک بدنساز حرفه ای تونسته باشد خود را با جلو پا ماشین و پرس پا خود را به سطح قهرمانی رسانده باشد یا یک پاورلیفتر فقط با پرس سینه ی دستگاه پرس سینه ی خود رو به 300 کیلو افزایش بده .

برای حرفه ای شدن وبرای و رسیدن به حد قهرمانی تمرین با وزنه ی ازاد ضروری است و هیچ دستگاهی نمیتواند جای وزنه ی ازاد رو بگیرد در اینجا قصد نداریم نقش کمکی دستگاها رو زیر سوال ببریم اما نقش انها کمکی و فرعی است فقط همین انتظار بیشتری هم نباید از انها داشت !

اگر قصد افزایش حجم و قدرت عضلانی دارید وقت و انرژی خود را بیخود صرف تمرین با دستگاه ها نکنید راه پیشرف شما وزنه های آزاد هستند تمرین هیچ عضله ای نباید فقط با دستگاه انجام گیرد .

البته دستگاه هایی هستند که نقش بسیار مهمی در موفقیت ورزشکار ایفا میکنند و بعضی حرکات دیگر هم از حرکات وزنه موثرترند مانند هاک .

حرکات هاک اگر با دستگاه اجرا شود موثرتر و بهتر از مشابه ان با هالتر است اما این یک استثنا است حرکات دیگر مانند بارفیکس و جلو بازو با دمبل و نشر خم و ...... هرگز نمیتوانند با حرکات مشابه دستگاهشان مورد مقایسه قرار بگیرند

دستگاها اجرای حرکت را اسان تر میکنند و عضله را از فشاری که برای رشد ان لازم است محروم میسازند البته اجرای حرکات با انها اسانتر است اما از رشد عضله تا یک حد بخصوص بیشتر خبری نیست .

استثنا در اینجا مبتدیان هستند که تمرین با دستگاه برای رشد عضلاتشان بهتر است و به انها در انجام و یادگیری مسیر صحیح حرکت کمک میشود تا در اینده بتوانند با وزنه ی ازاد تمرین خوبی کنند .دستگاها میتوانند قدرت مقاومت و حجم عضلانی مبتدیان را تا حد ززیادی افزایش دهند اما برای حرفه ای شدن کافی نیست .

گروه دیگری که باید در اینجا از انها یاد شود ورزشکارانی هستند یه بدنسازی را برای پیشرفت در رشته ی ورزشی اصلی خودشان دنبال میکنند این ورزشکاران میتوانند به نسبت حرفه ای ها تمرینات بیشتری را با دستگاه انجام دهند اما محدود کردن تمام حرکات به دستگاها ممکن است انها را از بدنسازی راضی نگه ندارد و بعد از مدتی به تاثیر بدنسازی در افزایش قدرت و سرعت و استقامت شک کنند ورزشکاران رشته های سنگینی مانند کشتی و بوکس احتیاج بیشتری به تمرینات با وزنه ی ازاد را دارند .

این افسانه که دمبل و هالتر باعث کند شدن عضله و انعطاف پذیری ان میشود دیگر قابل قبول نیست بطور علمی ثابت شده که تمرینات بدنسازی باعث افزایش قدرت سرعت استقامت و با انجام حرکات کششی باعث انعطاف عضلات میشود .ورزشکارانی که سن انها بالاتر از 60 سال است بهتر است که از دستگاها باری تمرین استفاده کنند البته اگر شما بدنسازی را فقط و فقط برای سلامتی دنبال میکنید و قصد افزایش حجم چشمگریر عضلات رو ندارید میتوانید از دستگاها استفاده کنید اما این را بدانید که دستگاه هیچ گاه نمیتواند جای هالتر و دمبل را بگیرد و هرگز حرکات وزنه ی ازاد رو به طور کامل از برنامه ی تمرینی خود خط نزنید.

http://www.fariman-s.blogfa.com

 






نوع مطلب : علم تمرین، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:51 ب.ظ
We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community.

Your website offered us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our entire community will be grateful to you.
چهارشنبه 14 تیر 1396 06:50 ب.ظ
Wonderful items from you, man. I have keep in mind
your stuff previous to and you are just extremely fantastic.
I really like what you've received right here, really like what you are
saying and the best way through which you assert it. You are making it enjoyable
and you still take care of to keep it sensible.
I can't wait to read much more from you. This is really
a terrific site.
سه شنبه 6 تیر 1396 02:31 ق.ظ
Hi my friend! I want to say that this article is awesome, great written and include approximately all significant infos.
I'd like to see extra posts like this.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 04:30 ق.ظ
Hi i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this paragraph i
thought i could also make comment due to this brilliant paragraph.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 01:49 ق.ظ
Nice blog right here! Additionally your website so much up fast!
What web host are you using? Can I am getting your affiliate
hyperlink for your host? I want my site loaded up as fast as yours lol
شنبه 19 فروردین 1396 11:58 ب.ظ
Hello friends, nice paragraph and fastidious urging commented here, I am actually enjoying by these.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :